Budskapsplattformen: den röda tråden i din kommunikation

När jag börjar jobba med en ny uppdragsgivare brukar jag fråga om de har en budskapsplattform eller kommunikationsguide som jag kan använda för att sätta mig in i företagets viktigaste budskap och hur de kommunicerar dessa.
Ofta får jag svaret att ”ja då, vi har en varumärkesguide/brand guide” med instruktioner kring färg, form, stil och tonalitet. Det är inte vad jag menar med budskapsplattform. Och det är inte det jag (och företaget) behöver för att skapa den röda tråden i all kommunikation. Eftersom jag nu har sett den här bristen så många gånger i samtal med företag av varierande storlek kände jag att det var dags för ett utbildande blogginlägg.
Vad är en budskapsplattform?
Ni har säkert en guide som sätter ramar och regler för er visuella identitet. Vilka färger får användas, hur nära andra grafiska element får loggan placeras och vilken känsla vill ni förmedla i ert bildspråk.
På samma sätt fungerar en budskapsplattform som en kompass för er kommunikation i skrift och tal. Vilka kundvärden lyfter ni fram och på vilket sätt? Vilka är de viktigaste budskapen som alltid ska finnas med när företaget eller erbjudandet beskrivs? Hur anpassar ni budskapen till olika målgrupper såsom kunder, investerare, politiker och media?
Budskapsplattformen hjälper företaget att skapa en röd tråd och konsekvent kommunikation i alla kanaler. Målet är att era målgrupper ska få samma budskap och känsla för ert företag oavsett om de besöker hemsidan, träffar er på ett event eller har möte med en av era säljare. Konsekvent kommunikation som skapar igenkänning, bygger förtroende och förstärker era budskap.
Är budskapsplattformen primärt till för marknadsavdelningen?
NEJ! Även om marknadsavdelningen ansvarar för många kommunikationskanaler såsom företagets hemsida och sociala medier så sker viktiga dialoger med kunder och intressenter i andra forum. Alla anställda ska kunna beskriva företagets viktiga budskap om de så är i en supportdialog, på ett nätverksevent eller en middag med vänner.
Det här är viktigare än någonsin! Köpresan för dina kunder ser annorlunda ut idag än för bara några år sedan. Vi kan inte längre skicka ut ett gäng säljare på möten eller göra kalla samtal och förvänta oss att en viss procent av dessa genererar nya kundavtal. Studier visar att 77 % av B2B-köpare vill själva söka information, exempelvis via hemsidor, recensioner eller kontakter, innan de pratar med en säljare. Som en följd är de i genomsnitt 70 % genom sin köpresa innan den traditionella säljprocessen ens har startat.
Alla interaktioner med ditt företag är en möjlighet att föra fram era viktigaste budskap, och till syvende och sist – driva försäljning.
Finns det en budskapsplattform på ditt företag? Vet alla medarbetare (inte bara sälj och marknad) vilka som är era viktigaste budskap? Är du nyfiken på vad en budskapsplattform kan innehålla?
Ladda ner min guide för att lära dig mer om vad en budskapsplattform innehåller, fördelarna för ditt företag och hur man kan gå till väga för att ta fram den. När du har läst den tar jag gärna en dialog kring hur jag kan hjälpa just ditt företag att skapa den röda tråden i er kommunikation. Kontakta mig här!